خودکفایی در کاغذ برای دولت سیزدهم، مسئله راهبردی است

1401/08/25-19:00
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:
ما در ابتدای دولت اعلام کردیم که برنامه‌مان، رسیدن به خودکفایی در تولید کاغذ است.
و این موضوعی بود که رهبرمعظم انقلاب(مدظله‌العالی) مطالبه می‌کردند، اما رسیدن به
آن سهال‌الوصول نبود تا به امروز که همت عالی، پشت سر این مجموعه قرار گرفته است.

 

به گزارش ستاد خبری سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، آیین «شکرانه استمرار توزیع کاغذ ایرانی»، چهارشنبه (۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۱) با حضور محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و امید نیک‌نژاد؛ رئیس کارخانه کاغذ مازندران در تالار رودکی برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین با اشاره به نقش مدیریت در پیشبرد جامعه، بیان کرد: قدرت ایجاد انگیزه و اراده، نگاه حداکثری به منابع، بهره‌وری بالا و رویکرد جهادی مواردی نیستند که با پول و بودجه گره خورده باشند. زمانی فیلم‌های طنز نشان می‌دادند که فردی مدیریت کاری را برعهده می‌گیرد و ظرف مدت کوتاهی آن‌جا را از بین می‌برد. متأسفانه ما این تجربه را در دو سه دهه اخیر کم نداشتیم که با انگیزه‌های متفاوت از نابلدی گرفته تا تعمد در ایجاد خرابی، برخی سرمایه‌های ملی از دست رفته باشند.

وی ادامه داد: در زمان حضور آقای رئیس‌جمهور در قوه قضائیه، کاری را آغاز کردیم و به مجموعه‌هایی سر می‌زدیم که با همین مشکلات از بین رفته بودند. یکی از این مجموعه‌ها که آیت‌الله رئیسی در دوران ریاست بر قوه قضاییه از آن بازدید کردند، کارخانه چوب و کاغذ مازندران بود. این مسئله بسیار باعث تأسف بود مجموعه‌ای که می‌توانست در سال تولید بالایی داشته باشد به این وضع اسفناک رسیده است. اما امروز من از مجموعه پرسنل کارخانه تشکر ویژه می‌کنم. با این‌که ما حمایت خاصی هم نکردیم، موفق شدند این کار بزرگ را انجام دهند.

محمدمهدی اسماعیلی گفت: امروز می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که بیش از ۷۰ درصد کتاب‌های درسی فرزندان‌مان با کاغذ داخلی چاپ شده است. امروز آماده هستیم تفاهم‌نامه تولید ۲۰ هزار تنی را امضاء کنیم. در ابتدای دولت اعلام کردیم که برنامه‌مان، رسیدن به خودکفایی در تولید کاغذ است و این موضوعی بود که برای چند سال رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) مطالبه می‌کردند اما سهل‌الوصول نبود تا به امروز که همت عالی، پشت سر این مجموعه قرار گرفته است.

وی ضمن ابراز امیدواری برای اضافه شدن ظرفیت تولید با راه‌اندازی برخی دیگر از مجموعه‌های تولید کاغذ، افزود: در سفر استانی فارس، آقای رئیس‌جمهور از کارخانه کاغذ این استان با همین دغدغه بازدید کردند. از مجموعه‌های دیگر در استان خوزستان هم بازدید کردند. مجموعه‌های کوچک‌تری در نقاط دیگر کشور هم وجود دارند که همگی از ظرفیت‌های کشور هستند و باید در مسیر تولید قرار بگیرند تا در اسرع وقت نیاز کشور تأمین شود. موضوع خودکفایی در کاغذ برای ما یک مسئله راهبردی است و از آن کوتاه نخواهیم آمد. امیدوارم با همراهی اهالی نشر و فعالان تولید کاغذ، هم کیفیت کاغذ تولیدی ارتقاء پیدا کند و هم ناشران با استفاده از این کاغذ، از طریق فروش به بهبود آن کمک کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان بیان کرد: این مراسم، یک مراسم نمادین است. این جلسه نشان‌دهنده عزم جدی همه اهالی نشر از تولیدکننده کاغذ گرفته تا ناشران و حتی مصرف‌کننده و خود ما در موضع حاکمیتی است تا دست به دست هم دهیم و این هدف را تحقق ببخشیم.